آیا تشخیص بارش تگرگ امکان پذیر است

طوفان تگرگ چه زمانی و کجا اتفاق می‌افتد؟

   هر ساله طوفان‌های تگرگ‌زا خسارات جدی به باغات و کشتزارها در سراسر کشور وارد می‌کند. جالب است بدانید که تگرگ می‌تواند در هر زمان از سال و در هر ساعتی از شبانه روز اتفاق بی‌افتد، اما در فصل‌های پاییز و بهار با بیشترین فراوانی بارش و در تابستان علی‌رغم گرمای هوا امکان وقوع طوفان‌های شدید وجود دارد، چرا که جو فوقانی هنوز هم به اندازه کافی سرد بوده تا از رشد طوفان‌های قوی تر حمایت کند و خسارات جبران ناپذیری را درپی داشته باشد.

علت ایجاد تگرگ  

اجازه دهید در ابتدا با توصیف نحوه شکل‌گیری برف شروع کنیم. ابرها حاصل تراکم بخار آب‌های تبخیر شده از سطح زمین هستند و وقتی این بخارات آب به طور مستقیم در معرض توده هوای سرد قرار گیرند منجمد شده و بلورهایی که برف نام دارند تشکیل می‌شوند.

در اثر متراکم شدن ابرها قطرات آب تشکیل می‌شوند و به هنگام طوفان و رعد و برق تعدادی از آنها داخل ابری به نام کومولونیمبوس یخ می‌زنند.

به این ذرات یخ تگرگ می‌گویند که میتواند شفاف یا جزئی از آن مات بوده و از اندازه‌ی نخود فرنگی تا توپ تنیس متغیر باشند.

علت ایجاد تگرگ برخورد سریع هوای نمناک با لایه های بالاتر و سردتر جو است. این ذرات به هنگام وقوع طوفان در اثر جریان‌های رو به بالای نیرومندی که به دلیل اختلاف فشار جوی ایجاد شده بالا و پایین می‌روند.

قطرات آب در تماس با بلورهای یخ (با دمای زیر صفر درجه) منجمد شده و به طور پیوسته بزرگتر می‌شوند تا زمانی که نیروی رانشی هوا قادر به بالا بردن آن‌ها نباشد، سپس به سمت زمین روانه می‌شوند.

آیا تشخیص بارش تگرگ امکان پذیر است؟ راهکار های پیشگیری از خسارات بارش تگرگ

   می‌توان احتمال وقوع رعد و برق‌های طوفان ساز را با مراجعه به وب سایت‌های هواشناسی، تصاویر راداری ماهواره‌های هوایی، رسانه‌ها و مشاهدات شهودی پیش‌بینی کرد.

ذرات تگرگ به طور کلی با بزرگتر شدن به هنگام سقوط سرعت بیشتری به خود می‌گیرند.

در برخی از کشورها با توجه به حجم خسارات به بار آمده در اثر تگرگ به طور جدی به این مسئله پرداخته شده است، به عنوان مثال: سرویس هواشناسی کانادا با پیش‌بینی بارش تگرگ از اندازه یا حدی بالاتر، اعلام هشدار می‌کند.

همچنین سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده قطر ۲.۵ سانتی متر (۱اینچ) آستانه بحرانی تلقی کرده و سایر کشورها نیز با توجه به حساسیت محلی به تگرگ آستانه‌های مختلفی تعیین کرده‌اند.

راهکارهای پیشگیری از خسارات ناشی از بارش تگرگ                

کشت گلخانه‌ای: معمولا گلخانه‌ها از شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند و بسته به نوع محصول، مساحت زیر‌کشت نیاز به زیرسازی مناسب دارند.

گرچه برخی از این سازه‌ها خود در برابر تگرگ آسیب پذیر هستند.

استفاده از توری ضد تگرگ: این روش مانع برخورد فیزیکی دانه تگرگ با محصولات می‌شود.

ناگفته نماند که توری‌ها دارای محدودیت‌هایی از قبیل طول، عرض، ارتفاع بوده و با توجه به شیب زمین، مساحت زیر‌کشت و بسته به نوع محصول نیاز به کارهای اجرای (مانند داربست) با هزینه نسبتا بالا برای کشاورزان قابلیت اجرا دارد.

بارور کردن ابرها: بارور کردن ابرها با شلیک موشک‌های بارور کننده از طریق زمینی یا هوایی انجام می‌گیرد.

پس از شلیک و در اثر برخورد موشک با ابرهای تگرگزا و تولید حرارت سبب بارش زود هنگام تگرگ می‌شود و فرصت رشد به آن‌ها نمی‌دهد.

نهایتا این تگرگ‌های کوچک به هنگام فرود آمدن زمان کافی برای ذوب شدن را دارند.

فاکتور‌های هم چون سرعت و جهت وزش باد، نوع منطقه، هزینه بالا، سرعت عمل در اجرای عملیات هوایی و زمینی و … بر کسب نتیجه‌ی مطلوب از این فرآیند پیچیده تاثیر می‌گذارد.

لازم به ذکر است این عملیات تحت نظارت واحدهای دولتی و نظامی صورت میگیرد.

استفاده از سامانه ضد تگرگ: این فناوری با روش بهم ریختن ترکیب یونی ذرات آب از تشکیل تگرگ جلوگیری کرده و باعث تبدیل فرآیند بارش تگرگ به باران یا بارش برف خفیف می‌شود.

سامانه ضد تگرگ راه‌حلی موثر و مفید برای انواع محصولات کشاورزی بوده و بدون هیچگونه محدودیتی در نصب، اجرا، مساحت و ارتفاع کاربردهای فراوان دارد.

با توجه به مطالب ارائه شده از نظر شما بهترین روش جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از تگرگ کدام است؟

سامانه ضد تگرگ 

   یکی از روش‌های مقابله و کاهش صدمات ناشی از طوفان‌های تگرگ‌زا بکارگیری سامانه ضدتگرگ است.

این دستگاه همانند یک توپ ایستاده در هنگام شکل‌گیری تگرگ با شلیک‌های پی‌درپی مشخص و با ایجاد موج صوتی، ذرات تشکیل دهنده تگرگ را در داخل توده ابر تگرگزا شکسته و به باران و برف آبکی تبدیل می‌کند.

شما می‌توانید با توجه به پیشبینی وضع هوا و یا مشاهدات عینی توده بارشی با فعال نمودن سامانه ضد تگرگ شرایط جوی را به نفع خود تغییر داده و از وقوع خسارات احتمالی که شدت این فاجعه بسته به نوع محصول، اندازه تگرگ و شدت بارش متفاوت است، پیشگیری کنید.

بررسی خسارات ناشی از بارش تگرگ در مناطق مختلف کشور

   بارش‌های ناگهانی تگرگ هر ساله خسارات سنگینی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد میکنند.

به طور متوسط باغداران در هر ده سال محصول یک‌ سال خود را در اثر تگرگ از دست می‌دهند.

زمان بارش تگرگ حداقل در حدود ۲ الی ۴ دقیقه است اما اثرات ناشی از این معضل کاهش کیفیت محصولات کشاورزی، هزینه‌های جمع آوری پسماند محصولات، هزینه کارگر، کاهش تولید، ماندگاری پایین محصول، کاهش روند رشد و … را در پی دارد.

به عنوان نمونه تاثیر مخرب بارش تگرگ در یک باغ سیب، در صورت درشت بودن دانه های تگرگ می‌تواند منجر به ضربه شدید و پارگی بافت میوه شود.

در صورت ریزتر بودن دانه‌ها، می‌تواند سطح میوه را لکه‌ای کرده که از کیفیت بازار پسندی آن می‌کاهد، و در صورت نزدیک بودن به زمان برداشت می‌تواند لکه‌هایی مانند اثر فشار انگشت دست بر روی سیب ایجاد کند که از زمان ماندگاری آن در سردخانه کاسته می‌شود. یا باعث ایجاد لکه‌ی سیاه در میوه می‌گردد.

علاوه بر آن تگرگ در تابستان هنگامی که زمان اوج رشد میوه است باعث القاء تنش به درخت شده که منجر به توقف و یا کاهش سرعت رشد میوه می‌شود و نهایتا کمیت محصول تولیدی آن سال زراعی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 

نحوه عملکرد دستگاه                   

   این سامانه بعد از فرمان گرفتن به واسطه‌ی یکی از روش‌های پیامک (GSM)، اینترنت (GPRS) و دستی فعال می‌شود و به طور مکرر هر ۴ ثانیه یک بار در طول دوره زمانی تعیین شده شلیک می‌کند.

واحد کنترل هوشمند نصب شده بر روی سامانه پس از دریافت سیگنال فعال سازی، فرمانی برای روشن شدن آژیر هشدار، جهت اطلاع از آماده بودن سیستم برای شروع به کار سامانه صادر می‌کند.

سپس گاز موجود در کپسول‌ها به سمت لوله انتقال گاز هدایت می‌شود، در انتهای مسیر با ورود به مخزن انفجار با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود.

به کمک جرقه زن انفجار صورت می‌گیرد و انفجار حاصله از گلوگاه عبور کرده و امواج  صوتی تشکیل شده به سمت دهانه خروجی قیفی شکل جهت هدایتی مطلوب به سمت آسمان روانه می‌شوند.

 

نحوه تاثیرگذاری سامانه بر ابرهای تگرگزا

   مهمترین و چالش برانگیزترین بخش این مبحث اتفاقی است که در پی انفجار ایجاد شده درون دستگاه رخ می‌دهد.

پس از انفجار و شلیکی هدفمند امواج صوتی حاصل شده از طریق محفظه‌ی قیفی شکل به سمت آسمان هدایت می‌شوند.

این ساز‌وکار به گونه‌ای است که امواج پر قدرت و انرژی حاصل از انفجار باعث اختلال و کاهش اختلاف پتانسیل بین لایه‌های مختلف شده و از پیشرفت کریستال یخ در جذب ذرات آب بیشتر برای بزرگتر شدن جلوگیری می‌کند.

که سبب تبدیل ذرات تگرگ به باران و برف آبکی هزینه‌های ناشی از خسارت تگرگ را کاهش می‌دهد. اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود.

این شلیک ها می‌توانند تا زمانی که توده ابر بارشی از منطقه عبور کند ادامه داشته باشند.

نکته قابل توجه اینکه نیازی به حضور مستقیم شما در محل نیست، چرا که سیستم به طور کاملا هوشمند برنامه‌ریزی شده تا تعداد شلیک‌ها، زمان شروع و اتمام عملیات و کد خطاها به شماره سیم کارت شما که بر روی سامانه تعریف شده ارسال گردد. اما بیش از آنچه که گفتیم وجود دارد

 

اجزاء تشکیل دهنده سامانه ضد تگرگ

*

زمان صحیح استفاده از دستگاه ضد تگرگ

   مهمترین الزام در استفاده از این دستگاه زمان شروع به کار آن است. فعالیت دستگاه باید ۲۰ دقیقه قبل از شروع و ورود سامانه تگرگزا به محدوده مورد نظر آغاز شود

تا تاثیر مطلوب سامانه بر تشکیل دانه‌های تگرگِ در حال رشد به وضوح آشکار شود.

کارایی دستگاه ضد تگرگ به نسبت تاخیر در شروع به کارش همانند روش‌های پیشرفته دیگر (مانند بارور کردن با شلیک موشکی، توری ضدتگرگ، کشت گلخانه‌ای) کاهش می‌یابد؛

بنابراین اکیدا توصیه می‌شود که از تجهیزات رادار هواشناسی یا منابع موثق جهت اطلاع از شرایط آب و هوایی آگاهی لازم را بدست آورید.

 

ویژگی‌های سامانه ضد تگرگ شرکت آریا صنعت اسرار

  • دارای سنسور تشخیص فشار گاز مخزن
  • دارای سنسور هشدار نشت گاز
  • مصرف بهینه گاز به هنگام عملکرد
  • دارای نمایشگر لمسی ۷ اینچی
  • بکارگیری کنترل صنعتی PLC
  • با قابلیت شلیک هر ۴ ثانیه یک بار
  • مجهز به GPS برای جلوگیری از حمل و جابه‌جایی غیرمجاز (سرقت)
  • دارای سیستم کنترل مرکزی (DISPATHING)
  • مجهز به GPRS جهت برقراری ارتبا و تبادل اطلاعات در محدوده تحت پوشش اینترنت
  • استفاده از صفحات خورشیدی جهت تامین انرژی الکتریکی
  • امکان نصب و راه اندازی سامانه بدون نیاز به زیرسازی
  • مجهز به سیستم اپلیکیشن اندروید
  • با قابلیت کنترل از راه دور
  • دارای کاربری آسان و سریع
  • با قابلیت جابه‌جایی مکان(پرتابل)
  • محدوده تحت پوشش هر دستگاه ۱۰۰ هکتار
  • کاهش بیش از ۹۵% خسارات
  • اختلال در عملکرد توده هوایی تگرگزا
  • مجهز به سنسورهای مختلف جهت هوشمند سازی سیستم

 

                                                               گام ۱  ثبت سفارش از تماس تلفنی با واحد فروش   

                                                                                          گام ۲  آماده سازی و هماهنگی جهت ارسال     

                                                                                                                 گام ۳  نصب، راه اندازی و آموزش کاربر دستگاه بطور رایگان

سایت هواشناسی

پریسا گلرخ